maanantai 21. maaliskuuta 2016

KUTI, KUTI, KUTI

Kello on kolme aamuyöllä ja herään siihen, että raavin kaulaani. Tämä kutina on jo tuttua ja sitä on jatkunut useampia viikkoja. Ja ihmeellisintä mielestäni on se, että ainoa kutiseva paikka on juuri kaula.


Olen mietiskellyt mikä voisi aiheuttaa tämän oireen ja monta ehdokasta olen löytänyt: kaulaliina?, lääkeaine?, pesuaine?, meikki?, ruoka-aine?

Kaulaliinaa käytän tietysti päivittäin, mutta vaihtelen eri materiaaleista valmistettuja, joten tuskin se on syy.

Yhteen sairauteen minulla on lääke, mutta sitä olen käyttänyt jo iät ajat, joten en usko tähänkään, samoin pesuaineet ovat samoja, joita olen käyttänyt jo pitkään, meikit niinikään.

Kunnes.
Appelsiinit ovat parhaimmillaan juuri tähän aikaan vuodesta ja niitä olen syönyt jo päivittäin, ehkä useammankin saman päivän aikana.

Rupean miettimään miten kauan näitä oireita on ollut ja muistelen niiden alkaneen alkuvuodesta. Ja juuri samoihin aikoihin aloin syödä appelsiineja ja mandariineja. Voisiko siis olla niin, että kutina johtuukin sitrushedelmien syömisestä?

Kun nyt muistelen kevättalvia aikaisempina vuosina, niin onhan tätä samaa kaulan ihon kutinaa ollut ennenkin ja juuri samoihin aikoihin. Se, että kutina rajoittuu nimenomaan ja vain kaulan iholle, tuntuu mielestäni käsimättömältä. Nyt jätän kuitenkin sitrushedelmien syömisen joksikin aikaa ja katson mitä se tekee tälle kutinalle.

Jokin aika sitten jätin jo pois joka-aamuisen inkivääri-shotin  nauttimisen, josta kirjoitin TÄÄLLÄ, koska epäilin että sen sisältämä inkivääri olisi syynä tähän oireiluun, mutta niin ei sitten ollutkaan, koska kutina jatkuu.


Onko sinulla kokemusta vastaavasta? Jos on, niin miten sait tämän raivostuttavan oireilun loppumaan, jos se johtuukin jostain muusta kuin sitrushedelmistä?


OIKEIN HYVÄÄ JA PIRTEÄÄ UUTTA VIIKKOA!

17 kommenttia:

  1. Minulla ei ole vastaavaa kokemusta. Toivottavasti pian selviää mikä aiheuttaa tuon oireilun!

    Jos haluat tule kurkkaamaan uutta blogiani. Siellä kirjoitan oikealla etunimelläni:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy lisätä tähän vielä että saatat tunnistaa kirjoittajan:)

      Poista
    2. Ritva, kävin katsomassa blogissasi. Ihana kukkakuva sinulla siellä onkin!
      Mutta ihan pakahdun uteliaisuudesta, kun en tiedä kuka olet. Tunnen useamman Ritvan, mutta vaikea on blogiprofiilisi perusteella tunnistaa sinut. Päästä minut jännityksestä ja lähetä vaikka sähköpostissa tieto kuka olet. Osoite on blogini sivupalkissa.

      Poista
    3. Pidin aikaisemmin Susanne nimistä blogia:) Nyt aloitin puhtaalta pöydältä uuden blogin oikealla nimelläni:)

      Poista
    4. No nyt tiedän kuka olet, vaikkei koskaan olla tavattukaan. Tervetuloa takaisin! Ja muistathan että lupasit laittaa kuvia siitä hankkimastanne kaupunkiasunnosta :)

      Mukavaa päivää sinulle!

      Poista
  2. En tiiä noista sitrushedelmistä, mutta mä ainakin aikoinaan sain allergista ihottumaa hiuslakasta ja myös kultaisesta kaulakorusta. Ratkaisu: en käytä enään kumpaakaan =).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hiuslakkaa käytän minäkin, mutta toivon totisesti ettei se ole syypää, koska minun olisi vaikeaa olla ilman. Toisaalta, jos se olisi hiuslakka, niin luulisi että samat oireet olisivat ympäri vuoden. Kokeilemalla täytyy yrittää selvittää oireiden aiheuttaja.
      Mukavaa päivän jatkoa sinulle Satu!

      Poista
  3. Minulla on myös ollut tuota kaulakutinaa aika ajoin - jopa niin paljon, että olen raapinut kaulaani ikuiset jäljet. Oma kutinani johtui ilmeisesti tuoksuista - olen tuoksuallergikko. Allergiani ei vaivaa kaiken aikaa, mutta sen verran varovaiseksi olen tullut, että en enää käytä hajustettuja hiustenhoitotuotteita. Ja naamarasvoissakin testaan tarkkaan, alkaako kutina.
    Toivottavasti selviää syy kutinaasi, sillä se on hermoja raastava vaiva!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Helppo ymärtää, että tuon kutinan vuoksi raapii niin, että tosiaan jää jäljet pysyvästi ihoon. Jos ei omani nyt johdu noista sitrushedelmistä, niin sitten pitää jatkaa tutkimista.

      Poista
  4. Yritin liittyä lukijaksesi, mutta jotain ongelmaa uudessa blogissani säädöissä on. Täytyy tutkia asiaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voiskohan se johtua sitä, että sivupalkin lukijoissa olet Susanne-nimellä, eli kai olet jo lukijani?

      Poista
  5. Kiitos muuten inkiväärishotista, loistava tuote. Kaulan kutinasta; mieheni saa hurjia kutinakohtauksia ja aivasteluryöppyja heti kun kevät on sulattanut lumet ja varsinkin katupöly nousee ilmaan. Eikä auta muu kuin antihistamiinia kitusiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että tykkäät tuosta juomasta! Ehkä itsekin alan taas jonkin ajan kuluttua nauttimaan sitä, kunhan ensin selviää tämän kutinan alkuperä, jos selviää. Minulla ei ole muita allergiaoireita kuin tuo kaulan kutina, ei aivasteluja ym.

      Poista
  6. Olen aina syönyt paljon appelsiineja. Joskus aikojen alussa olin Painonvartijoissa, ja appelsiinit olivat 0 pisteen arvoisia, niin niitä tuli popsittua.
    Toivottavasti tuo kutina ei johdu appelsiineista! Mutta kokeilemalla se selviää. Todella harmillista.
    Mukavaa pääsiäisviikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen nyt ollut ilman sitrushedelmiä pari viikkoa, mutta merkittävää muutosta ei ole tapahtunut :(

      Poista
  7. Hitsin ärsyttävää, ei ole ollut kaulakutinaa, mutta kaula voi olla paikka joka hikoaa, ainakin minulla ja juuri parasta aikaa kun tässä nakutan. voisi johtua siitä. Mielenkiinnolla jään odottamaan onko nuo sitrukset, hitsin ärsyttävää. Täällä kutittaa paikka paikoin atooppinen ihottuma ja välillä hulluksi meinaan tulla.

    Mukavaa pääsiästä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tossa voisi olla perää. Mutta millä tuon kaulan hikoamisen sitten saisi loppumaan?

      Poista